Fakta om fastigheten

Vårt hus stod klart i mitten av 1970-talet och byggdes av Lennart Wallenstam. Fastigheten har adresserna Föreningsgatan 16 och Viktoriagatan 19-23. Bostadsrättsföreningen tog över huset den 30 april 2010. Köpeskillingen var 284,85 Mkr.

Fastigheten omfattar drygt 12 228 kvadratmeter varav cirka 8014 utgör bostadsyta. Byggnaden är uppförd i fem/sex våningar år 1972. År 1995 kompletterades byggnaden med vindslägenheter. I byggnaden finns 114 bostadslägenheter samt ett tiotal lokaler. Lokalinslaget är stort, och motsvarar nästan 35 procent av ytan.

För våra hyresgäster

Brf Furan 12 är en bostadsrättsförening, där majoriteten av de boende är medlemmar och alltså äger sin bostad. Det finns även ett antal boende som är hyresgäster, varvid alltså Brf Furan har rollen som hyresvärd.

Vi försöker sköta det ansvaret och förtroendet efter bästa förmåga, och vara lyhörda för synpunkter, behov och önskemål från våra hyresgäster. Vi vill vara en bra hyresvärd..

Mycket av den information som finns samlad på denna hemsida gäller för såväl medlemmar som hyresgäster. Det gäller t.ex. trivsel och ordning, sophantering, tvättstuga, parkering och liknande som berör alla boende lika.

Du som är hyresgäst hos oss är alltid välkommen att ta kontakt med styrelsen.

Direkta felanmälningar görs direkt till HSB Göteborg enligt information under fliken ”Felanmälan”.

Våra kvarter

Brf Furan 12 ligger i Vasastan i centrala Göteborg, i princip i korsningen mellan Viktoriagatan och Föreningsgatan. Det är ett fantastiskt läge för oss som gillar att bo centralt med närhet till det mesta.

I Vasastan finns ett stort utbud av restauranger, med allt från stjärnkrogen Koka till mysiga kvarterskrogar som t.ex. Levantine eller ViViet. Paradgatan Avenyn med Götaplatsen ligger tio minuters promenad bort.

Vår fastighet ligger i ett relativt högt läge. Samtidigt är det lugna kvarter, tack vare att trafiken inte tillåts passera förbi på Viktoriagatan. Vi har nära till fina små grönområden som t.ex. Fågelberget eller berget Blomsterås mellan Landala och Annedal. Större grönområden som Slottskogen eller Änggårdsbergen nås med en kortare promenad.